Få mere ud af din skiferie!

Hvorfor spilde kostbar tid på skiferien med unødvendig ømhed og træthed på skiferien år efter år?

Både trænede og utrænede vil opnå gode resultater til skiferien med ski fitness - selv med en relativt lille indsats.  Skifitness skal nemlig hjælpe dig med:

Der er efterhånden mange fitnesscentre, fysioterapeuter og lignende, som udbyder ski fitness, og man kan næsten altid få et par tips i de forskellige medier sidst på efteråret om at komme i form til skiferien.   Nogle er mere nyttige og præcise end andre.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at få lidt mere viden om ski fitness, hvad enten det er til eget brug eller for at hjælpe andre. Jeg håber derfor, at du vil finde informationerne her på skifitness.dk nyttige. 

Undgå ømhed og træthed på skiferien!

Du har formentlig også oplevet ømhed og træthed på ski ferien, selv om du generelt føler dig i god form.  Det er fordi, de bevægelser og de kræfter du udsættes for, når du er på ski, er helt unikke i forhold til andre sporter.  I de fleste sporter går størstedelen af den fysiske udfordring på, at man selv skal generere kraften til at komme fremad, opad, sparke, kaste og lignende bevægelser.  Det specielle ved alpin skisport er, at det mest handler om at modstå udefra kommende kræfter, som udfordrer balancen.  Den måde musklerne arbejder på, når de skal modstå, er netop kendt for at give størst ømhed i musklerne efterfølgende.  Derfor oplever næsten alle en vis ømhed de første par dage.  Ved at træne ski-specifikt op til skiferien, kan man undgå at skulle hæmmes af ømhed under den kostbare skiferie-tid.

Det kan du læse mere om i afsnittet om fysiske krav til skiløb.

Er du træt af at skavankerne bestemmer over din skiferie?

Hvis du plejer at døje med smerter i ryg eller knæ, når du er på ski, så kan ski fitness i langt de fleste tilfælde også afhjælpe dette.  Den forbedrede stabilitet i dine led, vil hjælpe dig til at undgå at komme ud i de smertefulde stillinger, samtidig med at den øgede styrke i ben-, hofte- og kernemuskler vil virke effektivt mod overanstrengelser på turen.

Undgå dumme styrt på skiferien!

Man kan opnå en bedre balance på relativt kort tid med målrettede øvelser.  På bare en måned kan du optræne balance reflekser som kan hjælpe dig til at undgå dumme styrt på skiferien.  Balancetræning handler nemlig bare at vække en del af nervesystemet, som ikke bruges i det daglige med mindre du beskæftiger dig med balancekrævende aktiviteter.

Brug skiferien som motivator for at komme igang med træning

Du ved at du skal på skiferie og du ved at du får mere ud af skiferien, hvis du er i form.  Udnyt dette til at få kommet igang med en træningsrutine og nyd at du generelt kommer i bedre form med skifitness træning.

Undgå at skiferien forkortes på grund af en skiskade

Hvis den forbedrede generelle form, skiteknik  og større skiglæde ikke er nok til at få dig til at træne til skiferien, så tænk på at det kan være rimeligt øv! at komme hjem med en skiskade, og at du med skitræning reducere risikoen herfor drastisk ved netop at være klar til de fysiske udfordringer skiferien byder på.

Husk at lidt træning er bedre end ingen træning, hvis du skulle være lidt sen på den.  Undlad dog at give den fuld gas i ugen op til afrejsen.  Til sidst vil jeg bare ønske dig en rigtig god skiferie!

In English


Piger I Sneen

Promote your Page too

Tyvstart på Ski - dvd med træning til skiferien

Hvis du gerne vil have et helt færdigt skitrænings- program at følge så kan du få det på dvd. 
Læs mere om skitrænings-dvd'en Tyvstart på Ski her.

Deltag i undersøgelsen om ski og fysisk op til skiferien her



© and ™ Anja Bolbjerg. All Rights Reserved.