Undgå disse typiske fejl på ski

Der findes et par klassiske fejl på ski, som ofte koster et styrt.  Selv de bedste skiløbere laver disse fejl ind imellem i større eller mindre grad, når de presser citronen med hensyn til fart eller i svært terræn. Det er ikke altid indlysende for én selv, hvad det er der sker, men hvis du får lidt skiundervisning, vil skilæreren lynhurtigt kunne pege på, hvad det er for typiske fejl du laver.  Man kan virkelig forbedre sig meget og spare sig selv for nogle gode styrt, hvis man er opmærksom på disse typiske fejl på ski

Skiene forsvinder under én 

–  balancefejl på tværs af skiene

Den meste hyppige fejl i det transversale plan er at man vælter ind i svinget.  Det er som om fødderne glider væk under en ned ad bakken, mens man vælter ind i bakken.  Når det er meget iset er det rent faktisk ofte nøjagtigt det der sker.  Der er ikke nok friktion mellem isen og kanten på skien til at man kan stå imod.  Det kan være svært at gøre noget ved og som regel er den bedste løsning at lade sig rutsje lidt sidelæns indtil man kan mærke at kanten igen kan få fat.  Det er dog sjældent at det er så iset og ofte skyldes denne type styrt at man får lænet sig for meget ind i svinget.  Det kan være fordi man instinktivt føler sig mere tryg ved at læne sig ind mod bjerget, men det kan også skyldes at man ikke er så stærk i de muskler som skal sørge for at stå imod.

Bagvægt på ski 

– balancefejl på langs med skiene

Bagvægt er den mest typiske fejl, der forekommer i det sagitale plan.  Det kan også skyldes defensive instinkter eller at skiene ”løber fra en.”  Det sidste sker som regel fordi, man ikke står imod.  Balle og hasemusklerne, som skal sørge for at hofterne ikke bøjes, og quadriceps, som skal sørge for at knæene ikke bøjes, forsømmer deres arbejde.  Årsagen kan være træthed eller manglende styrke i disse muskler.

Det kan også ske at man falder forover på ski, hvis man f.eks. bliver bremset hurtigt op ved at køre ind i noget tung sne eller i en pukkel.  Paradoksalt nok kan det godt ske selv om man er i bagvægt.  Det skyldes at man ofte - for at kompensere for sin bagvægt på skiene - læner overkroppen langt forover.  Når man bliver bremset hårdt op, har man brug for at kunne holde imod med mavemusklerne for ikke at fortsætte forover.  Det kan være svært, hvis man står meget foroverbøjet på ski.

Stift skiløb

Den sidst hyppige fejl på ski, som skal gennemgås her, er stift skiløb.  Ved stift skiløb forstås at man låser i de forskellige led og er fuldstændig statisk i sit skiløb. Denne ”taktik” benyttes ofte i et krampagtigt forsøg på at udfordre balancen mindst muligt.  Problemet er at næsten samtlige kroppens muskler er konstant spændte og ikke får nogle pauser.  Man syrer derfor hurtigt til. Det medfører også at man kan være nødt til at vride skiene rundt for at svinge, idet man ikke får belastet og aflastet skiene ind og ud af svingene.  Det udsætter endvidere knæ, hofte og ryg for store belastninger.  Med en bedre balance og mere tillid til ens benmuskler opnår man en mindre grad af krampagtighed, og det hele bliver mindre anstrengende og glider lidt mere naturligt.  Så er det man virkelig kan nyde at være på ski.

Ved redninger på ski

Det er fint at træne til det perfekte skiløb, men det vigtigste er næsten at træne til redningerne, når vi er ved at miste balancen.  Det kræver en fantastisk beslutsomhed og handlekraft fra det neuromuskulære system at reagere så hurtigt og få det hele koordineret i tide, så vi ikke styrter.  Det lykkes som bekendt ikke altid, men man kan træne systemet i bedre beredskab.

Det kan være svært at holde stillingen fra det effektive sving evig og altid – især hvis man vil udfordre sig selv lidt.  Så sker det gerne at vi havner i en af de tre typiske fejlsituationer, som er nævnt ovenfor, og så ville det jo være rart hvis vi lige kunne hive os op ”på plads” igen.  Derfor kan der også være en idé i at indlægge træning af musklerne til disse situationer. Det kan f.eks. være at man har været ved at falde ind i svinget men forsøger at redde balancen ved at hive sig op på det inderste ben.  Det kræver god balance og god styrke i vastus medialis på det ben, men har man det, vil man uden tvivl kunne redde mange styrt på ski!

 



DVD med træningsprogrammer til ski - Tyvstart på Ski

Læs mere om denne dvd med træningsprogramer til skiferien her



© and ™ Anja Bolbjerg. All Rights Reserved.